Grając w gry online z pewnością każdy z nas spotkał się z osobami zachowującymi się skrajnie toksycznie – wykrzykującymi obelgi na ogólnym czacie głosowym, czy utrudniającymi rozgrywkę innym poprzez na przykład nie realizowanie celów dla własnej drużyny, czy przeszkadzanie towarzyszom.
Przyczyny toksyczności w grach
Przyczyn toksyczności w grach z pewnością jest bardzo wiele, i trudno wskazać jedną konkretną. Najczęstszymi powodami uciążliwego zachowania są prawdopodobnie frustracja(wynikająca z kiepskich wyników w rozgrywce, lub niekoniecznie) i chęć robienia sobie głupich żartów(tzw. trolling internetowy).
Wiele z gier łączących graczy za pośrednictwem Internetu dodatkowo udostępnia przeróżne rankingi oceniające umiejętności graczy, co wywołuje jeszcze większą frustrację w związku z porażką. Kolejną kwestia wzmagającą toksyczne zachowania jest nacisk na grę drużynową i ocena poczynań wszystkich graczy jako jednego teamu, a nie poszczególnych osób. Sytuacja taka bardzo łatwo frustruje bardziej doświadczonych graczy, gdy Ci wypruwając sobie żyły przegrywają i tak dany mecz, bo cała reszta drużyny niezbyt radzi sobie z rozgrywką. Dodatkowy problem pojawia się wtedy gdy dana gra jeszcze uzależnia nagrody dla graczy na podstawie wyniku drużynowego. Sytuację tego typu mamy w niezwykle popularnej grze World of Tanks – to ile dostaniemy kredytów(a więc tutejszej waluty) zależy w bardzo dużej mierze od tego czy nasza drużyna odniesie zwycięstwo czy porażkę. W grze w której współpracujemy z 14 innymi graczami raczej nie mamy znaczącego wpływu na rezultat bitwy, i odpowiedni wysiłek wymagany jest od każdego z graczy. Nic więc dziwnego, że jest to produkcja z jedną z najbardziej toksycznych społeczności – doświadczony gracz niezwykle często obraża tutaj gorzej radzących sobie współtowarzyszy wyładowując swoją frustrację z powodu porażki.
Nie zawsze jednak frustracja toksycznych graczy jest związana z kiepskim projektem rozgrywki i nagród za nią. Bardzo często nawet w świetnie zbalansowanych grach, czy takich gdzie gramy każdy przeciwko każdemu, trafiamy na „toksyków”. Nieletni przeklinający na wszystkich i wszystko, czy towarzysz strzelający nam w plecy to standard w większości sieciowych FPSów.
Część toksycznych zachowań graczy nie wynika jednak z żadnej frustracji niesatysfakcjonującą grą, a po prostu trollingu, dla własnej satysfakcji niektórzy gracze denerwują i podpuszczają innych, by mieć ubaw z ich irytacji.
Walka z wiatrakami – próby walki z toksycznymi graczami przez deweloperów
Deweloperzy gier sieciowych od zawsze starają się walczyć z uciążliwymi graczami, jednakże jest to walka z wiatrakami, jeśli twórcy zablokują czat głosowy, to trolle zaczną wypisywać wulgarne i obraźliwe rzeczy na chacie tekstowym. Całkowite zablokowanie komunikacji pomiędzy graczami w wielu grach jest niemożliwe z tego względu że bardzo utrudniło by rozgrywkę drużynową. Najlepszym sposobem na walkę z toksyczną społecznością jest system zgłoszeń nieodpowiednio zachowujących się graczy – gdy danego uczestnika rozgrywki zgłosi odpowiednio dużo osób ten na jakiś czas nie będzie mógł brać udziału w rozgrywce. System ten jednak ma prawo działać tylko w grach płatnych, w grze darmowej taki gracz bez problemu założy sobie po chwili nowe konto i będzie kontynuował swoje toksyczne zachowania.
Jak radzić sobie z toksycznymi graczami?
Jeśli nie chcemy spotykać się z toksycznymi graczami, pozostaje nam tylko całkowita rezygnacja z rozgrywki sieciowej, nieznośnych graczy spotkamy prędzej czy później w absolutnie każdej grze, jeśli jednak chcemy możliwie jak najbardziej zminimalizować ryzyko ich spotkania możemy bardzo wiele uzyskać stosując się do kilku prostych zasad. Wybierać gry które nie posiadają rankingów, nie stawiają zbyt dużych wymagań wobec gracza, i oceniają jego postępy indywidualnie, a nie jako części drużyny. Dobrym wyborem będą wszelkiej maści samochodówki, których społeczność jest przeważnie znacznie bardziej przyjazna.
Jeśli jednak już spotkamy się z toksycznym zachowaniem, najważniejsza zasada to nie wdawać się z takim graczem w żadne dyskusje, jeśli gra udostępnia taką opcję – wyciszyć wiadomości od niego, zgłosić jego profil jako uciążliwy, i dodać go do tzw. „czarnej listy” – listy użytkowników których mechanizm losujący pominie przy następnym losowaniu rozgrywki. Równie ważną zasadą jest zapoznanie się z ogólnymi zasadami danej gry, bycie w porządku samemu jest kluczowe, bo jeśli będziemy zachowywać się w danej grze irytująco to sami ściągniemy na siebie gniew innych graczy, i to my będziemy tak naprawdę tym toksycznym graczem, a nie inni. Nie należy również „zwalczać ognia ogniem”, jeśli wdamy się w pyskówkę z jakimś toksycznym graczem, cała reszta zespołu z bardzo dużym prawdopodobieństwem zgłosi również i nas.
Najważniejsze jednak jest nabranie odpowiedniego dystansu do rozgrywki, gra jest tylko grą, i jeśli zaczyna ona nas irytować, a inni gracze są coraz bardziej irytujący może najlepiej poszukać po prostu innej produkcji. Na rynku gier sieciowych obecnie znajdziemy bardzo wiele różnych produkcji kuszących satysfakcjonująca rozgrywką, i jeśli dana produkcja wywołuje u nas irytację, a serwery przepełnione są trollami może warto dać szansę jakieś nowej produkcji?